Frågor och svar

Här nedan har vi samlat ihop de mest allmänna frågorna och svaren. Vår kundservice betjänar dig fortsättningsvis i Finland på det gamla bekanta numret 010 444 2600 (lna/msa).

Handelsbanken Rahoitus affärsverksamhet Aktiiviraha överfördes till Ecster AB 1.10.2020
Vad är Ecster?

Ecster AB är ett helägt dotterbolag till Handelsbanken som i samarbete med säljföretag specialiserar sig i försäljningsfinansiering. Ecster AB startade sin verksamhet i Sverige under våren 2016 medan det i Finland varit en del av Ecster AB från och med 1 oktober 2020.

Vad betyder Ecster?

Namnet Ecster är en kombination av ”Economy” och ”hipster”, alltså representerar det en person med starkt intresse för ekonomi. Vi på Ecster är väldigt intresserade av vardagsekonomi och det hoppas vi att namnet förmedlar.

Varför denna förändring?

Aktiiviraha blev en del av Ecster AB. Målet är att förtydliga vår verksamhet och även särskilja oss som ett eget företag. Vår verksamhet riktar sig till alla bankers kunder.

Varför Ecster på räkningen?

Namnet Ecster syns på räkningen, eftersom att det är Ecster AB, filialverksamheten i Finland, som är långivare från och med 1 oktober 2020, då Aktiivirahas verksamhet flyttades till Ecster. 

Är företaget pålitligt? Är detta en bluff?

Vi är ett pålitligt företag och det är inte en bluff. Ecster AB är ett helägt dotterbolag till Handelsbanken som i samarbete med säljföretag specialiserar sig i försäljningsfinansiering. Aktiiviraha, som nu är en del av Ecster, har varit verksam i Finland sedan 1984. Vi omfattas av Finansinspektionen i Finland och följer finsk lag.

Vad kommer att förändras?

Långivaren förändras. I fakturan är mottagaren nu Ecster AB, filialverksamheten i Finland, då det tidigare var Handelsbanken Finans Abp. 

Kommer kreditvillkoren att ändras? Kostar detta något? Kommer det nya kostnader?

Dina kreditvillkor och prissättningen förändras inte. Förändringen kräver ingen åtgärd från din sida. Du kan fortsätta använda Aktiiviraha då du betalar för dina inköp och även fortsättningsvis dra nytta av de olika prisvärda betaltidskampanjerna som erbjuds av säljföretagen vi samarbetar med. 

Hur påverkar förändringen min betalning?

Betalningsmottagaren har ändrats till Ecster AB, filialverksamheten i Finland.
Kreditvillkoren ändras inte. Du betalar din faktura på normalt sätt: på samma förfallodag, med samma referensnummer, till samma konto som tidigare. 

Hur påverkar förändringen min betalning om jag får fakturan direkt till min nätbank?

Med förändringen måste e-fakturan aktiveras på nytt. Vi har sänt dig ett nytt avtal om mottagning av e-fakturor till din nätbank. Du bör godkänna avtalet senast den 29. oktober för att i fortsättningen också få e-fakturan månatligen till din nätbank. Fakturan i oktober kommer att innehålla viktig information gällande sin Aktiiviraha-kredit. Du kan också bekanta dig med informationen på adressen aktiiviraha.fi/sv/ecster

Jag betalade med det gamla betalningsunderlaget. Behöver jag göra förändringar nu när företaget har ett nytt namn?

Konto- och referensnumret förblir desamma. Betalningen kommer fram även om du använt Handelsbanken Finans som betalningsmottagare, då själva konto- och referensnumret är rätt. Kom ihåg att i fortsättningen ändra betalningsmottagaren till Ecster AB, filialverksamheten i Finland. 

Vad händer med med mitt nuvarande autogiro?

Ditt nuvarande autogiro kommer upphöras på grund av förändringen. Vänligen kontakt din egen bank och anmäl autogiro via banken på nytt. 

Hur kontaktar jag er i framtiden?

Telefonnumret ändras inte men vi har en ny e-postadress som är ecster.asiakaspalvelu [at] ecster.fi. E-post som skickats till vår gamla adress har dock kommit fram. Här hittar du våra kontaktuppgifter  aktiiviraha.fi/sv/kundtjanst.

Påverkar detta kortreklamationerna?

E-postadressen har ändrat till petokset [at] ecster.fi. Annars påverkar inte förändringen kortreklamationerna. 

Kommer något annat förändras nu när ni bytt namn? Något nytt när namnet ändras? Kommer det nya funktioner?

Samma bekanta produkt blir kvar. För tillfället kommer det inga ytterligare förändringar.

Kan jag fortfarande använda det gamla kortet eller få ett nytt?

Du kan använda ditt nuvarande kort precis som förut. Kortet förnyas inte. 

Får jag fortfarande förmåner / Finnair Plus-bonuspoäng?

Ja, alla förmåner står fortfarande till ditt förfogande. 

Kan jag använda den elektroniska tjänsten efter ändringen?

Den elektroniska tjänsten samt blanketterna står fortfarande till ditt förfogande.

Har Ecster ett kontor?

Nej, vi har inget kontor. Du når Aktiiviraha / Ecster antingen via telefon eller med hjälp av vår elektroniska tjänst. De elektroniska tjänsterna hittar du på vår hemsida www.aktiiviraha.fi under fliken kundtjänst. 

Har ni något med Handelsbanken att göra?

Vi är fortfarande ett helägt dotterbolag till Handelsbanken. 

Från vilket land är Ecster?

Ecster AB är ett helägt dotterbolag till den svenska bankkoncernen Handelsbanken. 

Hur informerades det om förändringen?

Vi har skickat information gällande förändringen i en bilaga med räkningen från och med 1.10. 
Ifall du har använder dig av e-fakturan så har du fått en länk till nyhetsbrevet via SMS. 

Jag har inget avtal med Ecster / Hur kan företagsnamnet ändras ensidigt?

I villkoren du fått i samband med din Aktiiviraha kreditansökan förekommer det att 
Handelsbanken Finans har rätt att överlåta sina fordringar till en tredje part. 
Vi har alltså agerat i enlighet med denna klausul. 

Vart betalas skatterna?

Ecster AB, filialverksamheten i Finland, betalar skatterna till Finland.


 

Betalningsplan

Hjälp i vardagen

Som följd av Coronaviruset har vår vardag förändrats en hel del. Vi hoppas du och dina anhöriga mår bra – Det är det viktigaste. Det är det många som nu i denna situation drabbas av permittering eller i värsta fall arbetslöshet.

Vi på Aktiiviraha ska göra vårt bästa för att kunna hjälpa dig om den ekonomiska bördan blivit för stor.
Här kan du läsa mer om praktiska råd gällande Coronasituationen.
 

© Svenska Handelsbanken AB (publ)