Viktig information gällande coronasituationen

Då en bokad resa ställs in

Då en bokad resa ställs in skall du i första hand vara direkt i kontakt med researrangören och hotellen för att få ersättning av den uteblivna resan eller för att få den ombokad till ett senare tillfälle. Noggrannare instruktioner om tillvägagångssätt hittar du på serviceproducenternas hemsidor.  

Ifall du inte får ersättning av en inställd resa kan du skicka oss en reklamation gällande det. Som bilaga till reklamationen behöver vi en välgrundad redogörelse och  ett skriftligt bevis över att du försökt få resekostnaderna ersatta. Du har även följt efter resebyråns / hotellets anvisningar och försökt annullera eller skjuta upp resan innan den påbörjats. 

Vänligen observera att det kan förekomma dröjsmål med ersättningarna, eftersom serviceproducenterna är överbelastade. Vi kan behandla din reklamation  efter du har fått ett nekande ersättningsbeslut från serviceproducenten. Vänligen bifoga en kopia av det skriftliga beslutet med din reklamation.

Avbokning av händelser och evenemang

Var i första hand i kontakt med serviceproducenten. De flesta evenemangarrangörerna är villiga att ersätta biljettkostnaderna för inställda evenemang och händelser, eller flytta användningen av biljetterna till ett senare tillfälle.

Här kan du följa upp instruktioner och information i real-tid

https://www.kkv.fi/sv/aktuellt/nyheter/2020/27.2.2020-coronaviruset-info-om-konsumentskyddet-for-resenarer/ 

Se upp för bedragare som utnyttjar Coronasituationen

Behandla varsamt meddelanden du får via digitala och elektroniska kanaler.
Öppna inte länkar du fått i meddelanden.

Zurich-försäkring

Information om hur kortkunders reseförsäkring gäller i samband med coronaviruset COVID-19
https://www.nordic.zurich.com/sv-se/card-insurance/coronavirus_fi

Utnyttja förmånliga betaltidserbjudanden

Visa betaltidserbjudanden

© Svenska Handelsbanken AB (publ)